Beugelsoorten

Een nieuwe beugel, dat kan best spannend zijn

5 februari 2022

Roots Webdesign

Het plaatsen van een vaste (in de volksmond; slotjes) beugel, doet dit pijn?

Wat kan je verwachten van het plaatsen van een beugel. We kunnen je in ieder geval geruststellen dat het plaatsen van een beugel geen pijn doet.
Het is spannend omdat je niet weet wat er te wachten staat. Daarom geven we je op onze site wat informatie over wat je kunt verwachten.

VOORBEREIDING

Voor het plaatsen van een slotjesbeugel wordt eerst een afzuiger in de mond geplaatst die ook de wangen aan de kant houdt. Dit kan een beetje oncomfortabel aanvoelen. Daarna worden de tanden schoongemaakt en voorbereid op het plaatsen van de slotjes.

HET PLAATSEN VAN DE BRACKETS (SLOTJES)

De slotjes worden erop geplakt met behulp van een speciale lijm. Deze wordt uitgehard met een lamp. Dit moet allemaal heel precies gebeuren en daarom duurt deze afspraak ook langer. Daarna wordt de draad in de slotjes geplaatst. Dit hele proces is pijnloos.

PIJN NA HET PLAATSEN VAN EEN BEUGEL

Pas een paar uur nadat de beugel geplaatst is worden de tanden gevoelig. Wanneer een tand gaat verplaatsen vindt er een ontstekingsreactie plaats waarbij aan de ene kant van de tand bot moet worden aangemaakt en aan de andere kant bot moet worden afgebroken. Wanneer dit proces heeft plaatsgevonden, en de tand op de nieuwe positie staat, zal de gevoeligheid/pijn over gaan. Wanneer er weer druk op de tand wordt uitgevoerd, begint dit proces opnieuw. Meestal duurt het een dag of 3-4 totdat de tanden weer normaal aanvoelen. Tegen de pijn kan paracetamol geslikt worden. Als de tanden erg gevoelig zijn tijdens het eten, kan het beste tijdelijk wat zachter voedsel gegeten worden.

Echter verschilt de pijn of gevoeligheid die patiënten ervaren door de beugel heel erg van persoon tot persoon. Zo zijn er patiënten die echt bijna niets voelen van de beugel, maar ook patiënten die na elke controle hun dieet erop aanpassen.

HET BLIJFT SPANNEND

De afspraak om de beugel te plaatsen blijft natuurlijk voor veel patiënten nog steeds spannend. Het is daarom goed om aan te geven als je gespannen bent voor een afspraak en waar je het meest tegen op ziet. De orthodontist en het team kunnen je dan gerust stellen.