Beugelsoorten

Vijf jaar orthodontist

1 oktober 2019

Susan

Een lach voor het leven

Op 1 oktober 2019 is het precies vijf jaar geleden dat orthodontist Lydia de Vries startte bij Orthodontiepraktijk Putten. Ze is blij met de praktijk die er vandaag de dag staat. Een praktijk die bekendstaat om de gemoedelijke sfeer en de persoonlijke aandacht. Maar ook om de eigen regie voor de patiënt. Belangrijk, vindt Lydia, want ieder mens is baas over zijn eigen gebit.

Oktober 2014 was het toen Lydia de Vries Orthodontiepraktijk Putten aan de Dorpsstraat overnam. Ze weet nog als de dag van gister hoe het begon. “Ik zat in het laatste jaar van mijn specialisme Orthodontie toen ik de praktijk in Putten belde. De timing had niet beter gekund: de toenmalige eigenaar was van plan in oktober 2014 te stoppen, precies het moment waarop ik mijn opleiding zou afronden. Hoewel ik droomde van een eigen praktijk, was ik eigenlijk van plan eerst nog een jaar als waarnemer aan de slag te gaan. Maar dit was een kans die ik niet kon laten liggen! Een eigen praktijk, nota bene in het dorp waar ik vandaan kwam. Het paste als een jas! Dus die heb ik aangetrokken.”

Tevreden patiënten

In vijf jaar tijd is de praktijk Lydia helemaal eigen geworden. Samen met haar vijf assistentes behandelt ze er jaarlijks zo’n vierhonderd patiënten uit Putten en omgeving. Ongeveer tachtig procent van de patiënten zijn tieners, maar ook een groeiend aantal volwassenen weet de weg naar de praktijk te vinden. Lydia is trots op wat er na vijf jaar staat. “De stoelen zijn vrijwel altijd vol, maar belangrijker nog: we krijgen heel tevreden reacties. Zo zijn patiënten blij met het resultaat van hun beugel, maar ook met de gemoedelijke sfeer in de praktijk en de manier van behandelen.” Dat blijkt wel uit het gemiddelde rapportcijfer dat Orthodontiepraktijk Putten scoort op de zorgkaart van Nederland: maar liefst een 9,2! Lydia: “Een cijfer waar ik heel blij mee ben. Daar doe je het toch voor?”

Baas in eigen mond

Naast persoonlijke aandacht en een gemoedelijke sfeer, staat de eigen regie van de patiënt bij Lydia hoog in het vaandel. “Als mens ben je baas over je eigen gebit. Ik vind het heel belangrijk dat patiënten zelf voor een behandeling kiezen. Daarom werk ik na een intake altijd verschillende behandelopties uit en neem ik de tijd om die te bespreken. Als je mensen genoeg informatie geeft, kunnen ze prima zelf een overwogen keuze maken. En als zij gemotiveerd zijn om iets te bereiken, lukt het het beste!” Bij die eigen regie hoort wat Lydia betreft ook dat mensen zelf kunnen kiezen óf en wáár ze zich laten behandelen. Ze vindt het dan ook mooi om te merken dat mensen haar steeds vaker rechtstreeks weten te vinden. “Ik ben blij met een aantal trouwe verwijzers in Putten en omgeving. Maar ik vind het belangrijk dat mensen weten dat zo’n verwijzing van de tandarts niet per se nodig is. Een orthodontist is een eerstelijns zorgverlener en daar mag je ook zonder briefje naartoe.”

Visitekaartje

De redenen om voor een beugel te kiezen, zijn uiteenlopend. Waar het de ene patiënt vooral om de esthetiek gaat, komt de ander vanwege het gezondheidsaspect. Allebei ontzettend belangrijk, vindt Lydia. “Met een beugel zijn veel problemen te voorkomen. Denk aan slijtage, knarsen, snurken of last van een overbeet. Daarbij is een recht gebit makkelijker schoon te houden. Maar ook het uiterlijke aspect moet je niet onderschatten. Een mooi gebit doet veel, al is het alleen al voor je zelfvertrouwen en uitstraling. Weer voluit durven lachen bijvoorbeeld, dat is toch ontzettend waardevol? Daarbij is je gebit ook een soort visitekaartje. Want helaas is het zo dat we in onze maatschappij steeds vaker op uiterlijk worden beoordeeld, bijvoorbeeld bij sollicitaties.”

Een vak apart

Lydia werkte jarenlang als mondhygiëniste en tandarts voordat ze haar opleiding tot orthodontist begon. “Orthodontie is een specialisme, een vak apart. Dat gaat niet alleen over tanden rechtzetten, maar ook over bijvoorbeeld de ontwikkeling en groei van het gebit en een stuk psychologie. Als tandarts mag en kan je ook een beugel plaatsen, maar ik wilde orthodontist worden om hier echt mijn vak van te maken.” Wat er dan zo mooi is aan dat vak? “De kunst om steeds weer de goede toon en aanpak te vinden. Geen patiënt en geen gebit is hetzelfde, dus dat vraagt elke keer een unieke benadering en behandeling. Mijn werk is echt maatwerk en mensenwerk; dat maakt het uitdagend en afwisselend.”

En dan die smile….

Is de patiënt blij, dan is het Lydia het ook. Het mooiste moment is dan ook wanneer het resultaat na zo’n ruime twee jaar eindelijk daar is. “Soms gaan er op een dag drie of vier patiënten uit de beugel. Vooral bij kinderen zie je dan gelijk een hele andere blik. ‘Kijk Lydia!’, roepen ze trots. En dan die big smile… Je ziet gewoon dat mensen zelfverzekerder de deur uit gaan. Dat maakt dit een prachtig vak.”

Schade aan het gebit is onomkeerbaar

‘Met je gebit moet je honderd kunnen worden’,

vertelt Lydia haar jonge patiënten vaak. Helaas merkt ze dat gebitten er de laatste jaren op achteruitgaan. Een zorgelijke ontwikkeling, die veel te maken heeft met eet- en drinkpatronen. Zo drinken steeds meer kinderen haast geen water, maar vooral limonade en frisdrank. En dat heef effect op de tanden. Lydia geeft advies voor een gezond gebit:

1. Zorg voor minder zoetmomenten per dag
2. Maak er een gewoonte van water te drinken in plaats van frisdrank of limonade
3. Reinig je gebit, en je beugel, twee keer per dag grondig
4. Bezoek de tandarts regelmatig om de gezondheid van je gebit te controleren